13 December 2012

Thesis OOOO thesis

Assalamualaikum..

selamat pagi semua. Mcm dah pekasam aku tgok blog aku sebab dah lama x update. Sorry la sbb saya sangat buzy lately ni dan perkembangan terbaru aku pada hari ni adalah pelajar jurusan diploma kejuruteraan kimia dikehendaki buat thesis. As we know, bila dah nak buat thesis mestilah ada tajuk an untuk dibuat. Tajuk aku pada sem ini adalah "THE REMOVAL OF FLUORIDE USING COAGULATION". Puan Hawaiah bt Imam Maaruf merupakan aku punya supervisor. Aku bersyukur sangat dapat Madame Hawaiah sebab dia baik orangnya dan selalu gak aku gie bilik dia tanya pasal thesis and she very welcome me very well. So you all, did you know what is fluoride??
From my understanding, fluoride is the elements that have in the periodic table which is very reactive and it was in the group 17( ingat x lagi time kimia form4). Seperti yang kita tahu jugak fluoride ini kita gunakan ia dalam kita punya toothpaste untuk menguatkan gigi. Tapi fluoride ni sangatlah merbahaya kepada diri kita seandainya kita ambil ia secara berlebihan. Untuk pengetahuan korunk, dalam minuman kita hanya perlu ada sebanyak 1.5mg/L sahaja dalam minuman. Cuba bayangkan sekiranya kita tak filter air yang kita minum. Banyak fluoride yang terkandung dalam badan kita. Tak semestinya air yang kita masak fluoride tu akan terhapus. Jawapan dia NO!!! Walaupun kita masak air, the element of the fluoride will be existing oky.
Sebenarnya kerajaan kita dah ambil inisiatif untuk mengurangkan kadar fluoride dalam air minuman kita. Dan ianya memakan belanja yang sangat besar. Memang susah nak meminimizekan fluoride nie. Sebab tu kita dinasihati agar ada filter di setiap rumah di Malaysia. Untuk pengetahuan korunk jgk, fluoride ini boleh sebabkan bone kita jadi brittle, osteoporosis, Alzheimer and many more.




Buat masa sekarang nie, tu ja la info yang aku dapat sikit-sikit selepas beberapa pemerhatian terhadap pelbagai jenis jurnal. Tapi sem ni memang agak serabut. Hurm tak pe. Kena selalu ingat pesan mak

"ALLAH SELALU BERSAMA ORANG YANG TABAH"

So inilah cabaran yang harus kita terima , kita terimalah ia dengan tulus ikhlas. Insyallah. Percayalah pada diri anda bahawa anda boleh melakukannya.. K lah..Assalamualaikum




No comments:

Post a Comment

Thanks For The comment :)